top of page

קל לפגוע - קווים למחשבה בנוגע לקואצ'ינג קל דעת

בפסיכולוגיה, פסיכיאטריה , חינוך, עבודה סוציאליות, ישנן "אופנות" הרווחות מעת לעת, הן משפיעות על דעת המטפלים והמטופלים כאחד ואז לאחר תרומה מסוימת לתחום הידע, הן נעלמות. לפני למעלה מעשור, נושא הגישור היה להיט בארץ. כל אדם שני למד או לימד גישור במכונים שצצו כפטריות לאחר הגשם, מה קרה עם תחום מבטיח זה? כמעט כלום...נשארו מגשרים במשרדי עו"ד, חלק מהעו"ס לענייני משפחה עובדים עם המתודה הזו וכל רבבות המגשרים ...נעלמו.

אני צופה שכך יקרה לתחום האימון לחיים שנעשה ע"י מאמנים שאינם בעלי הכשרה מקיפה וניסיון בתחומי הטיפול. ללא רקע פסיכולוגי רחב המאמן שלמד בקורס של חצי שנה , יכול לא רק לא להועיל אלא אף להזיק. לעומת זאת, אני צופה ומאמינה כי האימון הפסיכולוגי יהיה כלי משמעותי בעולם הטיפול המקצועי, שכן הוא ניזון מעולם הטיפול והפסיכולוגיה והמטפלים המנוסים יודעים מתי וכיצד ליישם שיטות עדכניות.

Pigeon

הנה דוגמא שכיחה: הפונה בתחילת שנות הארבעים לחייו, מובטל, סובל מחרדות ודיכאון. תמצות פגישה ראשונה.

מדוע עזבת את עבודתך?

הייתי במצב נפשי קשה הכול קרס מסביבי והרגשתי ממש זקוק לשינוי. חברים הציעו שאגש לטיפול או אימון. לא ידעתי מה ההבדל, אך הרגשתי שטיפול יהיה קצת "כבד" עליי. רציתי עזרה מהירה, זולה ובלי סטיגמות. פניתי למאמנת שהומלצה על ידי חברים.

ומה הצלחת להפיק מהאימון?

קיבלתי עידוד לשינוי ובחרתי לערוך שינוי בתחום העבודה. עזבתי את עבודתי. התחלתי לחפש וקיבלתי כל מיני הצעות, אבל אני כבר מובטל מעל לשמונה חודשים שום דבר לא ממש זה. משהו נשבר בי פתאום.

האם אתה יודע מה אתה מחפש?

כ,ן עשינו מיפוי של סביבות עבודה, אבל זה לא כ"כ מסתדר לא עם ציפיות השכר שלי ולא לסגנון הארגוני אליו הייתי רגיל . אני מחפש ומתראיין אבל דבר לא יוצא אין לי כימיה עם המראיינים. בכלל יש לי בעיה עם נציגות חברות כ"א. אני עובד על זה.

אמרת לי בתחילת השיחה שהכול קרס סביבך, האם חל שינוי? האם באמת עזיבת העבודה נתנה לך את הרוגע אותו חיפשת?

בתחילה כן, מאוד, הייתי אופטימי ומלא תקוות לעתיד. היו לי הרבה ראיונות עבודה והיה ברור שאמצא עבודה. בהדרגה ראיתי שמצב הרוח שלי לא באמת משתפר אולי להיפך, פתאום בבוקר אחד ככה בלי שום סיבה קיבלתי התקף חרדה. חשבתי שזה התקף לב ואשתי הזעיקה אמבולנס. בבי"ח לאחר בדיקות מקיפות אמרו לי שאני שזה היה התקף חרדה עם קוצר נשימה חריף. הרופא המליץ על טיפול. נכון להיום, אין לי עבודה, יש לי התקפי חרדה ואני מטופל בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה.

מה לדעתך קרה לך?

אני חושב שהמחלות של הוריי וההבנה כי הם מבוגרים מאוד, ילדיי שמאוד התרחקו מהבית ושנות עבודה רבות באותו מקום, הקשר הקצת "עייף " עם אשתי, היו תערובת נפיצה. חשבתי שאני זקוק לשינוי מרענן.

מדוע בחרת לערוך שינוי דווקא באחד התחומים היציבים בחייך - בעבודה?

זה היה הכי קל ופשוט, "מתחת ליד", ונראה נכון חברתית...כולם עודדו אותי לכך גם המאמנת עודדה אותי לערוך שינוי מהותי בתחום עיסוקי. זה היה נראה לי ממש הדבר הנכון בזמן הנכון...לא חשבתי שאני פוגע בבסיס חיי, העבודה שלי הייתה כ"כ מובנת מאליה וקלה כ"כ לפגיעה. היום אני מבין שנשארתי ללא עבודה ועם חרדה ודיכאונות.

זו סכמה של פגישה ראשונה עם "קורבנות האימון". אדם שפנה לאימון כי חש "תקוע" , עצוב, מתוסכל. לרוב המאמן, אינו בעל הכשרה מקיפה בתחומי הטיפול או בנפש האדם וע"כ ישתף פעולה עם מטרות טכניות מדידות והתנהגותיות, זה תחום עיסוקו. הוא גם מצידו אינו אמור להעמיק בבעיותיו הנפשיות של הפונה ואין לו את ההכשרה המתאימה לאבחן מה מסתתר מאחורי הבעיה המוצהרת. ממה נובע הדכדוך? מה מציק ומעיק באמת? המתאמן התביית על המטרה והשינוי יצא לדרך...לפעמים זה מצליח, אך בפעמים שלא, אפשר לאבד חיים שלמים.

בצורה הפשטנית ביותר ניתן לנסח זאת כך: קל לפגוע בקיים- בנישואין, בילדים, בהורים ובעבודה. זה קורה והרבה.

פוסטים מומלצים
חדש בבלוג
תגיות
ארכיון
עקבו אחרי הבלוג
  • Facebook Basic Square
RSS Feed
bottom of page