חיפוש
הקשבה אמיתית, באה מאקטיביות או פסיביות (או מה שבניהם)?
- Aviva Friedman
- לפני יומיים
- זמן קריאה 2 דקות
הקשבה אמיתית: אקטיביות, פסיביות או אמנות ההשתהות- Lingering
הקשבה לכאורה זה פשוט, אך בפועל מדובר באחת מהיכולות המאתגרות והעמוקות ביותר ביחסים אנושיים. אנחנו אומרים "הקשבתי לו", אך האם באמת הקשבנו? האם הבנו? האם היינו נוכחים? והאם הקשבה דורשת בעיקר שקט או דווקא מעורבות פעילה?
הקשבה כפסיביות מודעת: לא לשתוק, אלא לשהות-lingering
ברובד הראשוני שלה, הקשבה היא מעשה של שהייה. היא מתחילה בשקט פנימי, שמאפשר לאדם שמולנו לדבר ולהיות. לא לקטוע, לא למהר לפרש, לא להציע פתרונות. זו פסיביות מכוונת, שמאפשרת למילים — ולעיתים בעיקר לרגשות — לעלות, להתנסח, להיאמר.
זהו רגע שבו אנחנו מרפים מהרצון להיות חכמים, צודקים, או מועילים,מול האחר, ובמקום זאת פשוט נוכחים. השקט הזה יקר ערך במיוחד במצבים רגשיים, שבהם עצם ההכלה היא המענה העמוק ביותר.
אבל הקשבה אינה רק שתיקה-
אדם שמקשיב באמת — אינו קיר. הוא לא "רק מקשיב" אלא מפעיל קשת שלמה של איכויות אקטיביות:
הוא שואל שאלות הבהרה כדי לוודא שהוא מבין,
הוא שואל שאלות עומק שמעודדות חקירה רגשית,
הוא מחזיר הד, כלומר משקף את הדברים שנאמרו במילים אחרות,
הוא מזהה את מה שלא נאמר — דרך הבעות פנים, שפת גוף, שתיקות.
שאלות הבהרה: לדייק את ההקשבה
שאלות הבהרה ושאלות עומק הן חלק קריטי מהקשבה אמיתית — והן מבטאות את הרובד האקטיבי שבתהליך ההקשבה. שאלות אלה מייצרות ברית, שבה האדם שמולך מרגיש שרואים אותו כמו שהוא. לא דרך פילטרים, הנחות או הכללות.
למה הן כל כך חשובות?
שאלות הבהרה מראות שהקשבת באמת — שהיית נוכח/ת, ושיש לך עניין להבין את האדם שמולך כפי שהוא מתכוון.
לדוגמה: "כשאמרת שקשה לך — למה בדיוק התכוונת? קשה מבחינה רגשית או במובן אחר?"
זו דרך לומר: אני איתך, חשוב לי לדייק.
שאלות עומק לוקחות את השיחה הלאה — למקום שבו האדם אולי לא חשב או העז לחשוב בעצמו.
לדוגמה: "מה לדעתך גורם לזה לחזור שוב ושוב?" או "מה היית רוצה שיקרה במקום מה שקורה עכשיו?"
זו הזמנה לעיבוד רגשי, התבוננות, ולעיתים אפילו שינוי.
מתי לא לשאול?
אם האדם נמצא ברגע רגיש, מוצף או נסער — שתיקה מכילה יכולה להיות יותר עוצמתית מכל שאלה. גם כאן נדרשת אינטואיציה: מתי לשאול, מתי לשקף, ומתי פשוט להיות.
שאלות עומק: להרחיב את המרחב הפנימי
שאלת עומק היא כבר הזמנה למסע פנימי. היא לא רק מבהירה — אלא מרחיבה:
"מה לדעתך עומד מאחורי זה?", "איך זה מתקשר למה שחווית בילדות?", "מה היית רוצה שיקרה, אילו הכול היה אפשרי?"
שאלות כאלה מראות שהמקשיב לא רק שם לב למה שנאמר, אלא מבקש לעזור לראות את הדברים באור חדש.
חזרה על דברי השני: אמפתיה פעילה
אחד הכלים הכי אפקטיביים בקשר אנושי הוא שיקוף — כלומר חזרה על דברי הזולת, לא כתוכי, אלא כאדם שהבין:
"אם אני מבין נכון, את מרגישה שאת נושאת הכול לבד?"
החזרה הזו משדרת:
אני איתך,
אני מבין,
אני באמת הקשבתי.
ולעיתים, היא גם מאפשרת לאדם שמולך להבין את עצמו טוב יותר.
מתי לא לשאול ולא לשקף?
חשוב להדגיש: לא תמיד המקום הנכון הוא לשאול או לשקף. ברגעים של הצפה רגשית, כאב עמוק או שתיקה טעונה — הדבר הנכון ביותר הוא להיות.
פשוט להיות.
לא למהר למלא את הריק. לא לברוח מהשתיקה.
לסיכום: הקשבה היא ריקוד — לא רק פעולה ולא רק קבלה
הקשבה אמיתית היא איזון חי ומדויק בין פסיביות מכילה לאקטיביות מעורבת. היא דורשת שקט פנימי וגם נוכחות חיה. היא מבקשת מאיתנו להיות גם קרקע, וגם בתנועה.

Comments