אישיות רגישה מאוד -  Highly Sensitive Personality

כל אחד מאתנו מרגיש רגיש ופגיע, אבל ישנה קבוצה באוכלוסייה כ 20% לערך, שזוהתה ע"י ד"ר איילין ארון, פסיכולוגית חוקרת ותרפיסטית מארצות הברית, הסובלת אף היא מהתסמונת – אישיות רגישה מאוד.

אילו אנשים שנולדו עם רגישות עצמית גובה לעצמם ולסביבתם. מקטנות חש הילד/ה כי הוא רגיש לרעשים, תאורה חזקה, מחשבות, ריחות, צבעים, מצבי רוח משתנים שלו ושל זולתו. לא מדובר בילד שתלטן הרוצה לרדות באחרים אלא באדם רגיש מאוד, שאם יכוונו נכון את דרכו הוא יגיע להישגים גבוהים ביותר, תלוי בכישרונות וכישורים נוספים שיש לו. למשל, אירוע מכעיס, אדם נורמטיבי יחוש כעס בסולם של 1-100 , 30 ואילו הוא יחוש 95.





לדברי ד"ר ארון זהו אפיון מולד, שאי אפשר ואף לא צריך "לתקן אותו". אפיון זה שונה מ"רגישות יתר" אותה אפשר להפחית ולהקטין.

אין זה מאמר אקדמאי וע"כ אנסה להציג בצד עובדות שנחקרו והוכחו מדעית, גם עדויות של הורים, בני זוג , מורים שחווים אנשים המתאפיינים ב- HSP אך הם יובאו כדעות ולא עובדות. נוטים לבלבל את האפיון של HSP עם מספר הפרעות רגשיות – התנהגותיות כמו: אגוצנטריות רבה מאוד, ADD, הפרעת אישיות גבולית – BDP.


הם נתפסים כחלשים, מפונקים, עצלים, והסיבות לכך ברורות. חשוב לציין כי חלק מהאנשים המתאפיינים ב HSP יכולים גם לסבול מהפרעות קשב וריכוז. בכלל, יש נטייה לבלבל בין התכונה של רגישות גבוהה לבין ADD (הפרעות קשב וריכוז). לפעמים יש טעויות באבחון, ואנשים בעלי רגישות גבוהה מאובחנים כבעלי ADD במצבי קיצון הם גם יכולים להתנהג כ BPD.

מה מאפיין בעל HSP?

זו תכונה גנטית ומולדת.

ל HSP מערכת חישה מוגברת המאפשרת לחוש ניואנסים זעירים של דברים. במחקר ובאמנות יש לסוג זה של איפיון, מקום רב. באם הילד יוגדר כ"בעיתי" תכונות אילו יהפכו למקור לכאב לו לסביבתו. הם נוטים להיות בעלי אינטואיציה חזקה ובגלל זהירותם הם ימנעו מטעויות עתידיות, גורם העשוי לכלוא אותם עוד יותר בתוך עצמם.

הזמן בו הם שקועים בתוך עצמם אינו בהכרח "בריחה" מהעולם כפי שנוח לפרש זאת, אלא זמן רב שמושקע בהתפתחות פנימית, חשיבה, בניית אידיאולוגיית חיים, מקורית, אמתית, עמוקה ולרוב אינטגרטיבית עם עוד תחומי חיים אותם הם אהבים. ביטוייה ההתנהגותיים של העבודה פנימית, עשויים להופיע, רק באמצע שנות ה- 20 של חיי ה HSP, כאשר ירהיב עוז לדבר ואולי ל"חטוף" מהסביבה. יש להם מצפון מפותח, ערכי מוסר גבוהים, בניגוד למשל לאנשים המתאפיינים ב BPD .


אנשים בעלי HSP הם בעלי מודעות חריפה לרגשותיהם ולאנרגיה הרגשית של אחרים סביבם. אישיות רגישה מאוד חש את כל מנעד הרגשות סביבו בעצמה רבה. ולעיתים חש אשם או אחראי למה שאירע למרות שאינו קשור ישירות לאירוע. ההסברים הגיוניים ותיווך חשובים אך לא עוזרים עד לנקודה שהאדם חש זאת בעצמו. אך, בניגוד לאנשים עם הפרעת אישיות גבולית, אישיות רגישה מאוד, מסוגלים להירגע בעוד אנשים הסובלים מ BPD מתקשים להירגע.








HSP כאשר הוא כבר מתאהב הוא כל כולו שם. הוא ממש "לא רואה בעיניים". אבל בתחילת הקשר הוא יהיה מעט הססן ויחשוש לעצמו בעיקר עם ההתבגרות ועם חוויות של כישלון. אבל כל זה רק עד שירגיש בטוח. כאשר יצוצו מאפיינים קשים של הפרטנר לאהבה, עם כאב רב ומייסר הוא ילך. הפחד העמוק של נטישה הן בצדק והן שלא בצדק ילווה את ה – HSP כל חייו והוא עלול להגיב בקושי רב לנטישה, אך לא יגיע להרס עצמי או לאובדן.


תגובות לטראומות וכישלון: לאדם עם HSP אין יכולת באופן טבעי להתגבר בקלות על טראומות ולהישאר שלם. כאשר אדם כזה חווה התעללות, כאב רב, טראומה, יקשה עליו לנוע קדימה, וגם ייקח לו זמן רב יותר לסלוח. העולם הרגשי שלו קיבל גירוי יתר רב מדי ויש לו צורך בתקופת החלמה ארוכה לפני re-engaging.


דיכאון: כל אדם חווה בחייו תקופות שוות של דכדוך ודיכאון. נראה ש- HSP פשוט חיים עם דכדוך ודיכאון באופן די קבוע. בגילאים צעירים הם כבר מגלים שהם שי שונים מאחרים וקשה להם. הם חווים כובד, בידוד ובסופו של דבר ניכור חברתי ולפעמים אפילו ביוש. הם לרוב לא אבדניים אבל צריך וכדאי להשגיח עליהם בתקופות קשות המיוחד.


מצבי רוח: בגלל המופנמות הרבה, הרצון להיות נורמטיבי , נדנדת הרגשות שלהם לא תהיה מוחצנת ורק הם וממש הקרובים אליהם כמו הורים או בן זוג אוהב וקשוב יוכלו להבחין בסימני הכאב של: "אתה אדם הטוב ביותר" ולמורדות של המחשבות : "אתה האדם הגרוע ביותר בעולם". זה מבלבל אותם ובוודאי את סביבתם שלפעמים פשוט נמאס לה מהטלטלות הרגשיות הללו. לפעמים ה HSP נתפס כמניפולטיבי כרוני. לא קל להם ולא קל לסביבתם.


יכולת ספיגה והכלה: מועטת ביותר וגורמת לאי שקט. זה אדם שמהר מאוד ירצה בטיול לחזור למלון לשקט שלו ויוצף מעודף גירויים שבסביבה. הליכה לקניוני ענק בלתי מוכרים עם שפע הגירויים היא סבל מקטנות. ילד קטן עשוי להיתפס כשתלטן או בעייתי אף בעיני עצמו, כי הרי ילד אמור לשמוח בפארק שעשועים ענק ולא לחוש עייפות או בחילות.


קשר עם אנשים כועסים ועצבנים או עצובים ישפיע עליו במהירות רבה ללא מחסומים והוא מהר מאוד ירגיש שקשה לו, שהוא נהיה עצוב ורוצה ללכת. בני זוג, הורים וחברים לא מבינים מה קרה, "משבית שמחות כרוני".

בגלל שגם ה- HSP, לא בין מה יש לו... "הכול היה טוב עד ש..", נראה לו שהוא "לא בסדר" וגם הסביבה תורמת לכך בכך שהיא מזהה אותו כאדם ש"משהו לא בסדר אצלו"; אתה צריך להתגבר על עצמך, לכולם קשה, זה החיים.

כל זה גובה מ HSP, מחלות, עייפות, עצב ודיכאון ובסופו של דבר הימנעות מחברת אחרים. מצאתי כי אנשים בודדים לרוב הם HSP ומתקשים לתפקד באינטנסיביות המודרנית ליד אחרים.

מה ניתן לעשות:

  1. להכיר בכך שאתה כזה וזו בעיה בולטת מאוד רק בעידן המודרני בו קיימת תופעת ה- FoMo בעולם של לפני 40 שנים זו לא הייתה בעיה משמעותית כל כך.

  2. לחיות חיים המתאימים לך, התבודדות בעת הצפות רגשיות, הימנעות מאנשים מציפים, בעיקר רגשות שליליים.

  3. למצוא נתיבי הפגה כגון: טיולים שקטים במסלול ידוע, קשר עם בע"ח, ציור ואמנויות פלסטיות. כתיבה, קריאה ומנוחה.

  4. אם התחושה שהיא שיחסים בין אישיים קשים מדי, צריך למצוא פרטנר מבין.

ולסיום מבחן שבו שהרי כל מי שקרא את המאמר הרגיש שחלק מהדברים נכונים עבורו.

זהו שאלון מתורגם מספרה של ד"ר איילין ארון ומופיע בעברית.

שימו לב להערה: אף שאלון פסיכולוגי אינו מדויק כל כך שאתם יכולים לנהל את חייכם על-פיו. אם עניתם בחיוב רק על שאלה אחת או שתיים, אבל ההגדרות מתאימות לכם מאוד, ייתכן שגם במקרה זה אתם צודקים כשאתם אומרים שאתם רגישים מאוד.

האם אתם אנשים רגישים מאוד ?

תורגם ע"י ביאטה שבון יהב - ינואר 5, 2011

נראה שאני מודע לדקויות בסביבה שלי

כן לא

מצבי הרוח של אחרים משפיעים עליי

כן לא

אני נוטה להיות רגיש מאוד לכאבים

כן לא

בימים עמוסים אני מרגיש צורך לפרוש הצידה, למיטה או לחדר חשוך, או לכל מקום שבו אמצא מעט פרטיות והקלה על גירויים חיצוניים

כן לא

אני רגיש במיוחד לקפאין

כן לא

אני מוצף בקלות על-ידי אורות עזים, ריחות חזקים, בדים גסים או צפירות בקרבת מקום

כן לא

יש לי חיים פנימיים עשירים ומורכבים

כן לא

רעש חזק גורם לי לאי-נוחות

כן לא

אמנות או מוזיקה גורמות לי להתרגשות רבה

כן לא

אני אדם מצפוני

כן לא

אני נבהל בקלות

כן לא

אני נכנס ללחץ כשאני צריך לעשות הרבה בתוך זמן קצר

כן לא

כשאנשים חשים שלא בנוח בסביבה שבה הם נמצאים, אני יודע מה צריך לעשות כדי לעזור להם (לדוגמה, שינוי התאורה או מקום הישיבה שלהם)

כן לא

אני מרגיש מוטרד כשאנשים דוחקים בי לעשות יותר מדיי דברים בבת אחת

כן לא

אני מנסה בכל כוחי שלא לשכוח דברים ולהימנע משגיאות

כן לא

אני מקפיד להימנע מתוכניות טלוויזיה ומסרטים אלימים

כן לא

אני חש עוררות-יתר לא נעימה כשדברים רבים קורים סביבי

כן לא

תחושת רעב עזה גורמת לי לתגובה חזקה ופוגעת בריכוז או במצב הרוח שלי

כן לא

שינויים בחיי מזעזעים אותי

כן לא

אני מבחין בריחות, טעמים, קולות ועבודות אמנות עדינים או מעודנים ונהנה מהם

כן לא

הצורך לארגן את חיי, כך שאוכל להימנע ממצבים שיגרמו לי לדאגה או הצפה, הוא בעדיפות גבוהה בשבילי

כן לא

כשאני מוכרח להשתתף בתחרות או לבצע משימה לעיני אחרים, אני רועד או נעשה עצבני כל כך, שרמת הביצועים שלי נמוכה

כן לא

בילדותי אמרו ההורים או המורים שלי שאני רגיש או ביישן

כן לא

תנו ציון לעצמכם

אם עניתם בחיוב על 12 או יותר מהשאלות, קרוב לוודאי שאתם רגישים מאוד.

פוסטים מומלצים
חדש בבלוג
תגיות
ארכיון
עקבו אחרי הבלוג
  • Facebook Basic Square
RSS Feed

אביבה פרידמן

Coaching Psychology

אורי ניסן 3, רמת גן

aviva.friedman@gmail.com

 

התקשר/י או השאיר/י פרטים ונבדוק תוך דקות האם הטיפול יסיים את המשבר והקושי:  
052-6336662
  • Wix Facebook page

Coaching Psychology

בפייסבוק

@2014 אביבה פרידמן | Coaching Psychology