top of page

טיפול שתיקה, מנגנון הרסני בין בני זוג

טיפול שתיקה  או  Silent Treatment צורת תקשורת פסיבית-אגרסיבית, שבו אחד הפרטנרים מחליט להימנע מלדבר או להגיב לפרטנר השני. לרוב, המטרה היא שליטה רגשית על מערכת יחסים ומיוחסת בעיקר לנרקיסיסטים, אבל לא רק הם. 



מדוע אנשים בוחרים במנגנון תקשורת הרסני מול בני זוגם?


  1. שליטה ועונש,  לעיתים, טיפול שתיקה משמש כאמצעי לענישה או להבעת כעס ללא התמודדות ישירה עם הבעיה. "הוא/היא כבר מבין/ה ... מגיע לו/לה...". זוהי הפעלת לחץ רגשי מבלי להיות תוקפן באופן אקטיבי.

  2. חוסר יכולת להתמודד עם קונפליקט, ואז בוחרים שלא לדבר ולהימנע משיח בכלל.

  3. הגנה עצמית, פעמים רבות השתיקה משמשת כאמצעי הגנה, מפני פגיעה רגשית נוספת.

  4. נקמנות והשפלה, הפרטנר השותק יודע מהן ההשלכות הכואבות של התעלמות מהאחר ולעיתים אנשים שואבים מכך סיפוק ותחושה של גמול צודק.


האישיות והמניעים מאחורי טיפול שתיקה


להלן מספר תכונות ומאפיינים של אנשים שנוטים להשתמש בכלי זה:

  1. פסיביות-אגרסיביות, אנשים בעלי התנהגות פסיבית-אגרסיבית נוטים להימנע מקונפליקט ישיר אך מבטאים את תסכולם דרך פעולות עקיפות כמו טיפולי שתיקה. הם עלולים להרגיש חסרי יכולת לבטא את רגשותיהם באופן פתוח, וכן מה שמוביל אותם לבחור בדרך זו של "נקמה רגשית".

  2. צדקנות וטהרנות כמנוף לענישה, אחד המניעים הנפוצים לטיפולי שתיקה הוא מתוך צדקנות ותחושת טהרנות. הרצון להראות כי הצד השותק "נקי" מפשע. במקרים כאלה, הפרטנר שמשתמש בשתיקה עשוי להרגיש כי הוא נמצא בעמדת מוסר גבוהה יותר מזו של הפרטנר השני וששתיקתו מהווה גינוי עקיף ועונש. כל ניסיון להתמודד עם הסכסוך באופן ישיר, יכול לטשטש את תדמיתו כאדם צודק וטהור, ולכן מעדיף "לנקות את ידיו" מהמצב.

  3. שתיקה כעליונות רגשית, השתיקה מהווה עבור הפוגע דרך לשמור על תחושת עצמי גבוהה ומוגנת ולהימנע מהתמודדות עם תחושות של חולשה או פגיעות. אולם, בפועל, דפוס זה מוביל להתרחקות רגשית, לפעמים גם מעבר למה שהפוגע היה רוצה. שתיקות והתעלמות הן פצע פעור שפוגע באפשרות להתפתחות ותיקון במערכת היחסים.

  4. חיקוי דפוסים משפחתיים קדומים, לא פעם נמצא כי אנשים שמפעילים טיפול שתיקה במערכות יחסים חוו בעצמם דפוסים דומים במהלך ילדותם או צפו בהוריהם נוקטים באסטרטגיה זו. כאשר ילד גדל בסביבה שבה שתיקה משמשת כאמצעי לקיבוע שליטה או עונש, ייתכן שהוא יפנים את הדפוס ויחזור עליו בקשריו הבין-אישיים כמבוגר. החיקוי של דפוסים משפחתיים קדומים אינו מודע תמיד ועשוי להתבצע מתוך תחושה שזוהי הדרך ה"נכונה" או היחידה להתמודד עם קונפליקטים או רגשות של אי נוחות וכעס. פעמים רבות, הפרט אינו מודע לאפשרויות אחרות של ניהול קונפליקטים זוגיים.

  5. מניפולטיביות, לא בכדי נקשרו טיפולי שתיקה והתעלמות לדפוסים מתעללים של נרקיסיסטים. ישנם אנשים שמשתמשים בשתיקה והתעלמות, כדי לשלוט ונפלט את הפרטנר. הם יכולים לראות בכך דרך לכפות על הפרטנר לשנות התנהגות או לגרום לו להרגיש אשם אם לא מילא את בקשתם, או חסר אונים.

  6. חוסר בגילוי רגשות, אנשים שמתקשים לבטא את רגשותיהם בצורה פתוחה ובריאה יכולים לבחור בטיפול שתיקה ככלי להבעת רגשות בלתי נעימים. השתיקה מאפשרת להם להתמודד עם המצב ללא הצורך לחשוף את עצמם לפגיעה נוספת. בעקרון זוהי חשיבה ילדית ונקמנית שבבסיסה הרעיון שהזולת יבין למה מתעלמים ממנו וכי גם מגיע לו.

  7. בעיות קשב וריכוז או חרדה, ישנם מקרים בהם אנשים נוטים לשתוק כאשר הם חווים לחץ נפשי או חרדה ואינם מצליחים להתמודד עם הצורך להביע רגשות או להתמודד עם דרישות תקשורתיות מסוימות.



דרכים לפתרון "טיפולי שתיקה" והתעלמות:


  1. הכרה והבנה של הבעיה, הכרה שהשתיקה היא בעיה והבנת השפעותיה השליליות על הזוגיות. פעמים רבות כפי שצוין למעלה, הפרטנר שמפעיל את עונש השתיקה וההתעלמות כלל אינו מודע לחומרת מעשיו, לעוצמת הפגיעה ולהתרחקות שנוצרת , לפעמים במצב הרבה יותר קשה ממה שחשב הפרטנר הפוגע. הכרה בבעיה ובעוצמתה הינם תנאי ראשונים לשיפור.

  2. דיבור פתוח וישיר, יצירת דיאלוג פתוח וכנה בין בני הזוג על רגשותיהם וחוויותיהם. תוך הבנה וחמלה זוגית על המעשים, המניעים וההתנהגויות הקשות.

  3. ייעוץ זוגי, לעיתים, עזרה מקצועית של ייעוץ זוגי, יכולה לפתור קונפליקטים ולשפר את התקשורת. השלכות השתיקה עשויות להיות רחבות ולכלול נזק לקשר הזוגי, כמו גם לבריאות הנפשית של שני הצדדים. כדי לטפל בבעיה זו, חשוב לעודד תקשורת פתוחה. במקרים רבים, השתתפות בטיפול נפשי יכולה לעזור ללמוד אסטרטגיות תקשורת יעילות ובריאות יותר.

  4. פיתוח כלים חדשים לניהול קונפליקט, למידה והטמעה של כלים תקשורתיים שיכולים לעזור לנהל קונפליקטים באופן בריא ובונה. כאן לרוב נדרשת התערבות צד ג'.

 

 

מקורות למידע נוסף:





 


פוסטים מומלצים
חדש בבלוג
תגיות
ארכיון
עקבו אחרי הבלוג
  • Facebook Basic Square
RSS Feed

אביבה פרידמן

Coaching Psychology

אורי ניסן 3, רמת גן

aviva.friedman@gmail.com

 

תודה על ההודעה, אשוב אליך בקרוב

התקשר/י או השאיר/י פרטים ונבדוק תוך דקות האם הטיפול יסיים את המשבר והקושי:  
052-6336662
  • Wix Facebook page

Coaching Psychology

בפייסבוק

@2014 אביבה פרידמן | Coaching Psychology

bottom of page