top of page

CBT- תיאור של כישלון ברמה לאומית

שני מיליארד קרונות שבדיות, השקיעה ממשלת שבדיה באימוץ שיטת ה CBT מאבני הדרך המרכזיות של שיטות הטיפול והאימון החדשניות, בהפיכתה לשיטה המונופוליסטית על בריאות הנפש בשבדיה. הכישלון היה עצום. לא רק שמצבם של רבים מהפונים לא הוטב אלא לגבי חלק גדול חלה הרעה במצבם הנפשי וממשלת שבדיה נאלצה להשקיע עוד 340 מיליון קרונות שבדיות, בשיקום המטופלים. הדיווח הכן והאמיץ על הכישלון התפרסם בירחון המקצועי Socionomen של העובדים הסוציאליים השבדים.

Bird Covered in Oil

בשבדיה מערכת בריאות מהמתקדמות בעולם וטיפולים נפשיים הינם על חשבון המדינה. רשויות הבריאות בשבדיה שמו לב למספר הגדל והולך של אנשים החולים בחרדה ודיכאון והנוטשים את מעגל העבודה, יחד עם עלייה חדה בבקשות לקצבאות עקב חוסר יכולת נפשית לעבוד, לעיתים, לצמיתות. בניסיון להוזיל את עלות הטיפולים אימצה ממשלת שבדיה לאחר המלצות של גוף הנקרא: Socialstyrelsen, the country's National Board of Health and Welfare את שיטת ה CBT שנראתה מבטיחה ומבוססת על נתוני הצלחה אמפיריים בארה"ב. בניגוד לשאר שיטות הטיפול שהן לרוב ממושכות יותר וע"כ יקרות יותר, שיטה זו מבטיחה תוצאות גם לחולי חרדה ודיכאון במספר מפגשים מובנים וקצרים. מדובר בין 12-16 מפגשים לעומת שנות טיפול ארוכות.

החל משנת 2009 , מיליארד קרונות הושקעו בהכשרת מטפלים בשיטה ועוד מיליארד קרונות באיתור מטופלים הסובלים מחרדות ודיכאון והבאתם לבחור בשיטת ה- CBT. התמיכה בשאר השיטות נפסקה לחלוטין. כל זאת בניגוד גמור לידע, שפורסם כבר בשנת 1995, כי כל שיטות הטיפוליות, בממוצע, משפיעות באורח זהה על המטופלים. לא נמצא אף יתרון לשיטה כלשהי. מחקר זה נקרא בשם: , Escape from Babel שנערך ונכתב ע"י ד"ר סקוט מילר ועמיתיו ופורסם בירחון International Center for Clinical Excellence

שבדיה לא לבד בעניין זה. ארה"ב ובריטניה נוהגות באותה דרך ובישראל גם שוקלים "מהפכה" זהה בתחומי ההכשרה והטיפול.

מסקנות הסקר שפורסם בירחון השבדי ע"י ד"ר מילר, הן:

1. שיטת CBT לא הועילה באופן משמעותי לצמצום מספר הסובלים מהפרעות חרדה ודיכאון ולצמצום מספר הנפלטים משוק העבודה.

2.מספר גדול של פונים שלא היו כלל בעלי מוגבלות לפני שפנו לעבור טיפול בשיטת CBT הפכו לכאלה. עלות שיקומם עלתה עוד מיליארד קרונות!

3. כרבע מאלה שכן התחילו טיפול בשיטת CBT נפלטו מהטיפול בשלביו הראשונים ועלות שיקומם הייתה עוד 340 מיליון קרונות.

לסיכום, הוצאו מיליארדי קרונות על טיפול שלא נתן תוצאות או לפחות תמורה זעירה לכסף.

בכנס ארצי גדול , שנערך בגטבורג שבדיה בשנת 2012, Psykoterapi Massan , הציג ד"ר מילר את חזונו בדבר המסקנות החיוביות שאפשר להוציא מהפיאסקו השבדי.

1. אין לתת מונופול לשיטה אחת על כל בעיות בריאות הנפש או קשיים נפשיים גם עם המטפלים בשיטה טוענים כי הם יכולים לרפא בעזרתה כול בעיה. יש לתת לאנשים לבחור, מה מתאים להם.

2. על כל מטפל טוב לקבל משוב בעת הטיפול ולהיות קשוב למטופל ולצרכיו. דבר שלא נעשה בשיטות טיפול קלאסיות וזוהי אכן תרומתה של הגישה האימונית לפסיכולוגיה הקלאסית לשיטותיה.

3. לעקוב אחר המטופל, צרכיו, רצונותיו ומטרותיו באופן גלוי וברור ולהתחשב בהן. שוב תרומה עצומה של הגישות האימוניות לתוך הפסיכולוגיה הקלאסית. לדעות ולרגשות המטופל יש מקום חשוב בבניית הטיפול והן אינן "התנגדויות".

מסקנות המהלך שנעשה בשבדיה הן עצומות וראויות לדיון רחב וממצה. אוכל לומר מניסיוני כי הפסיכולוגיה הקלאסית צריכה לצאת מהסטגנציה שהיא שרויה בה. להבין כי מטופלים זקוקים לקשר רגשי, להבנה ולא לגישה מתנשאת בה "המטפל יודע כול", יודע מה טוב עבורם. אין ולא תהיה שיטה אחת טובה לכול בני האדם ולכל מכאובי הנפש, לכל אדם דרך משלו וטיפול מותאם מטרות אישיות.

שיטות אימוניות יעילות לאנשים בריאים הנתקלים בקשיים ומשברים ולהערכתי אינן יעילות כמתודה שלמה בטיפול בבעיות או הפרעות נפשיות. אפשר לשלב אלמנטים מהCBT או DBT בטיפול נפשי, אך ורק כטכניקה.

אין לסתום את הגולל על שיטת CBT אלא לדעת להתאים אותה למי שהיא מתאימה לו והוא מסכים ומבין את חלקו כמטופל בשיטה.

יתרונה של הפסיכולוגיה האימונית היא בכך שהיא אינה זונחת כלל את הידע העצום והרחב של הפסיכולוגיה הקלאסית כולל הטיפול הדינאמי אך יודעת לשלב את הכלים החדשניים, כגון: CBT יחד עם הגישות העמוקות, רק למי שמתאים עם כלים חדשניים ובעצימות גבוהה.

מי שפונה לעזרה נפשית ולסיוע עליו להיות בעמדת בוחר. לבחור את המטפל הקשוב אליו, המטפל המוכן ללמוד את הפונה האחד היחיד והמיוחד ולא מטפל, השבוי בשיטה בה הוא מאמין ובה הוא מתמחה. אם לא מצאת אחד כזה, נסה אחר...

ולסיום אי אפשר שלא לציין את אומץ ליבם של השבדים לחשוף את הכישלון העצום שנחלו לטובת שיפור שירותי בריאות הנפש והטיפולים בעולם.

Skal Sverige!

תיוגים:

פוסטים מומלצים
חדש בבלוג
תגיות
ארכיון
עקבו אחרי הבלוג
  • Facebook Basic Square
RSS Feed
bottom of page