top of page

"חוויות של אושר צריך ליצור, הצרות באות בעצמן..." האם האמירות הללו מסייעות לנו? האם הן נכו

אנו מוצפים בשלל ביטויים תחום החשיבה החיובית שמטרתם להניע אותנו לקראת חיים מספקים יותר. האם האמירות הללו, חכמת החיים של מאמנים רבים, אכן עוזרים? האם האמירות של חשיבה חיובית, נכונות כעצות טובות לחיים?

דן גילברט פרופסור לפסיכולוגיה חיובית מאוניברסיטת הארוורד בארה"ב, בדק מחקרית האם שלל העצות שניתנות לנו ע"י הורינו , חכמת החיים ועצותיהם של עיתוני הנשים, האם הם תקפים?

ממצאיו מראים כמובן שאין כל אמת בכל הנחות היסוד שלנו, אודות התרחשותם של אירועים עתידיים בחיינו ואין כל אמת אמפירית בעצות מלאות חכמת החיים שניתנות לנו בשפע בכל ספר הדרכה, תכנית טלוויזיה או כתבות בעיתונים. לצפייה מרתקת בהרצאה של דן גילברט ב TED :

לדבריו, לפעמים העצות הללו עוזרות לנו ולפעמים לא. לפעמים הן מעלות חיוך או אנחה ותו לא. בסופו של דבר אנחנו פועלים לא פעם, בניגוד גמור לעצות הטובות הניתנות לנו ומצליחים ונהנים.

למה בכל זאת אנשים אוהבים לשמוע את פתגמי האושר?

1. הצורך בניבוי ושליטה. צורך זה גורם לנו לחשוב שאוטומטית, למשל; שאלימות מילולית עשויה להוביל לאלימות פיזית אבל במציאות אין זה כך. מיליוני בני אדם צועקים ואף מקללים מדי יום בנסיבות שונות, מיעוט שבמיעוט מכלל הצועקים, פונה גם לאלימות פיזית אבל מבחינת פתגמי חכמת החיים- "מי שמתחיל בצעקות יסיים במכות". התיוג עוזר לנו להרגיש שליטה על המצב. כך גם ילד שגנב לחמנייה בחנות לא בהכרח יגדל להיות עבריין, בניגוד לניבוי הסטנדרטי..."חוסר סדר בשולחן הוא חוסר סדר בראש..." ואין זה בהכרח כך...

2. האמרות חסרות המשמעות כגון; " מדוע יש צלקות לכאב ואין צלקות לאושר..." מחזקות אצל השומע היבט פסיאודו רוחני, שבו הוא כאילו מבין "הבנה קיומית- רוחנית" את מהות החיים, הבנה זו הינה חסרת כל משמעות ממשית. דיון ארוך ביותר אפשר לערוך על המשפט ולבסוף נגיע למסקנה הפשוטה כי החיבור בין כל המושגים חסר כל פשר. אין קשר מחייב בין כאב לצלקות של כאב וקשר סותר במובהק בין הכאב לאושר ולצלקות האושר..אבל, הצגנו חזות של אנשים עמוקים המבינים את נפש האדם.

כל אחד מאיתנו יכול לערוך רשימה של אמרות אושר בהם הוא מאמין והן מדריכות את חייו ולראות האם הן באמת מסייעות לו, או שמא חלילה הן פועלות הפוך לחלוטין....למשל: "אם תחשוב טוב יהיה טוב", האם הטוב קרה מעצמו? "אם תתחתן ותלד ילדים תהיה מאושר", זה נכון לגביך? "אם תכוון גבוה, תמצא עבודה בעלת שכר גבוה ותהיה מאושר", זה התממש?

מה אתם אומרים?

למעשה כל הקלישאות הללו שלרגע עושות לנו טוב כי הן נותנות לנו כביכול הסבר על דרך פעולת העולם, בעצם, הן מקטינות את החשיבה החופשית, מצמצמות את הניסיון והחוויות האישיות לקלישאות ריקות ואש יחליט כל אדם מה נכון לו ומה מקדם אותו בחייו.

פוסטים מומלצים
חדש בבלוג
תגיות
ארכיון
עקבו אחרי הבלוג
  • Facebook Basic Square
RSS Feed
bottom of page