top of page

בניית קריירה טכניקות להצלחה- כישרון מול כישורים

במשך שנים נוהגת החברה המערבית להעריץ כוכבי- על בתחומי הטכנולוגיה והפיננסים, בתחומי האמנות והיצירה וקיבלה בהערצה את עלייתם לצמרת. סטיב גו'בס, וורן באפט, דונלד טראמפ, מדונה, מייקל ג'קסון, ביל גייטס ואחרים.

America

האם אנו יכולים ללמוד מהם על דרך ניהול הקריירה שלנו? האם יש בדרכם לצמרת של מצליחני העל לקח אוניברסאלי רחב? מסתבר שדווקא בתחומי הכישרון, לא ניתן הרבה ללמוד מיכולותיו האנליטיות שהן מתת אל, או מדרך המחשבה של איינשטיין, למשל, למרות שאנחנו מרבים לצטט את אמרות הכנף השנונות שלו. האם ניתן ללמוד דבר מכישרון השירה של ברברה סטרייסנד, שגם הוא מתת אל? אנשי המופת של תקופתנו הם בעלי כישרונות מיוחדים ביותר, שפעלו וחיו בעיתוי שהיה נכון לקבל את רעיונותיהם ולכך חברו גם כישורים שמהם יש הרבה מה ללמוד.

הפסיכולוגיה החיובית הינו תחום המחקר הראשוני ששאל את השאלות אודות הצלחתם ואושרם של מצליחנים. מה מאפיין אותם לבד מכישרון מולד?

מסתבר שמספר כישורים הם תנאי להצלחה בבניית קריירה והן מאפיינות את כל כוכבי העל בכל תחום עשייה אנושי: ספורט, אמנות, מדע, טכנולוגיה, כלכה ופיננסים. בצד הכישרון הטבעי והעיתוי התקופתי.

החשיבות בתחום המחקר של בחינת כישורי הצלחה נובע מהעובדה כי במשך שלושים השנים האחרונות נטו אנשי חינוך, הורים ופסיכולוגיים לחזק בילדים כישרונות, להרעיף שבחים על יכולות קיימות, לטפח את תכונות בילדים ולומר להם שהם חכמים, נבונים, מוכשרים, מוצלחים, יפים, אינטליגנטים ובעצם יכולים לעשות הכול רק אם ירצו... המציאות טפחה על פני הילדים שהתבגרו - פעמיים.

פעם אחת כאשר המציאות טפחה על פניהם והתברר להם כי הם אינם כל כך מוכשרים ומוצלחים כמו שנאמר להם בעברם ופעם שנייה כאשר נזקקו לסט כישורי חיים: מאמץ, סיבולת, הקשבה, ויסות עצמי, זהירות, אמפטיה לזולת והם לא מוכשרים לכך.

ד"ר דווק בספרה "כוחה של נחישות" 2008 הראתה כי כאשר מחזקים בילד תכונות כמו: חכם, גאון, מוצלח, מדהים, ושאר ביטויי הערצה, נוצר אצל הילד דימוי של מוצלח לא צורך ב"קבלות". ישנו פער מהותי בין לדכא כישרון של ילד, או לתת לו משוב אכזרי ביותר בפומבי כפי שהיה נהוג בעבר, לבין הערצה והאדרה של תכונות אופי וכישרונות שאולי לא קיימים במידה בה הילד חווה הערצה וזקוקים לטיפוח והשקעה כדי שהפרי יבשיל כראוי.

דווק מצאה, כי ילדים שטופחו כישרונותיהם ונאמר להם כי הם חכמים, מוצלחים ומרתקים נוטים פחות להתאמץ , נוטים פחות לקחת סיכון בלמידה חדשה שאינה מוכרת להם. הסיבה לדבריה פשוטה, הם מעדיפים לא לקחת סיכון ולא לבחון את המידה בה הם מוצלחים ומוכשרים ולהישאר עם התווית של "חכם" ו"מוצלח". התוצאה היא קפיאה על השמרים ואי התפתחות כבר בגיל צעיר וכמובן אימוץ חשיבה מקובעת הרואה בהצלחה דבר מובן מאליו ודוחה את המאמץ וההשקעה.

לעומתם, ילדם שחוזקו כישוריהם כגון: חרוץ, סבלן, זהיר, חושב, ממתין, מכיל, משקיע ורגיש, הצליחו ביתר קלות להתמודד עם בעיות חדשות, לפרוץ דרכי חשיבה מקוריות בפתרון בעיות ואף להיות בסופו של יום אהודים ומקובלים יותר על סביבתם ולהביא למלוא ההצלחה את כשרונותיהם.

ממחקרה של ד"ר ענת שושני מ"מרכז מיטיב לחקר ויישום הפסיכולוגיה החיובית במרכז הבינתחומי הרצלייה", ופורסם ב-2012 בכתב העת The Journal of Positive Psychology, נבחנה תרומתן של חזקות האופי (Character Strengths) של הילד - מאפייני האישיות החיוביים - להסתגלותו לכיתה א'.

לדברי שושני, " מחקרים מעידים ש-30%-20% מהילדים המתחילים את חוק לימודיהם בבית הספר סובלים מקשיי הסתגלות בשנת הלימודים הראשונה כגון; קושי לעקוב אחר הוראות המורה, מחסור במיומנויות אקדמיות, בעיות הסתגלות חברתיות, הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות וסימפטומים של חרדה או דיכאון".

"אחת ההתפתחויות החשובות ביותר בתחום חקר חזקות האופי התרחשה בשנת 2004 כשצוות (The Values in Action Institute) VIA מהמרכז האמריקאי לחקר החזקות האנושיות, יצא למסע מחקרי מרתק שהתחקה אחר מהותן של תכונות האופי החיוביות החוצות תרבויות, מסורות ותקופות.

החוקרים בחנו ספרי דת, מסות פילוסופיות ומחקרים אקדמיים, ועל סמך ניתוחי תוכן מקיפים זיהו שש מידות טובות החוזרות ונשנות בספרות, בדתות ובתקופות שונות בהיסטוריה האנושית: אומץ לב, התעלות, צדק, חוכמה, מתינות ואנושיות.

טענתם הייתה שמימוש ויישום התכונות הללו אינו כדאי רק מבחינה מוסרית כי אם גם מבחינה פסיכולוגית. זאת מכיוון שאנשים שלהם מידות טובות כגון אלו הם אנשים המממשים את עצמם והם מאושרים יותר, שכן מדובר במקבץ של תכונות המייצרות תשתית רגשית וחברתית איתנה המעניקה חוסן ומקדמת התמודדות עם אתגרים וקשיים.

נבנתה מערכת של 24 חזקות שניתן לאבחן בשאלון דיווח עצמי (אשר זמין ב אתר האינטרנט של VIA ). השאלון אומד התנהגויות המייצגות את חזקות האופי השונות, ובסופו של דבר מאפשר לזהות את חמש "חזקות החותם" - החזקות הדומיננטיות ביותר של האדם מתוך הרשימה. בנוסף, הוא מאפשר לבנות פרופיל אישי של חזקות שבהן כדאי להתמקד במהלך החיים כדי להגיע למיצוי טוב יותר של הפוטנציאל האישי, ובסופו של דבר להפיק מכך סיפוק וחיים מאושרים יותר. כל חוזקה משויכת למעשה לאחת משש המידות הטובות שצוינו לעיל. לדוגמה, החזקות המשתייכות לחוכמה הן סקרנות, יצירתיות, פתיחות לרעיונות, אהבת למידה ועוד".

במחקר של ד"ר שושני הוריהם של כ-500 תלמידי כיתה א' מחמישה בתי ספר במרכז הארץ התבקשו למלא את השאלונים של VIA ביחס לחזקות האופי של ילדיהם ושל עצמם כהורים. בנוסף, מחנכי הכיתות מילאו בפתיחת המחצית השנייה של שנת הלימודים שאלונים שהעריכו את הסתגלות התלמידים בכיתה א' ברמה הלימודית, החברתית, הרגשית וההתנהגותית. כלומר, המחקר בחן את הקשר בין חזקות התלמידים להסתגלות הבית- ספרית על ממדיה השונים. בנוסף, המחקר התמקד בתרומה של תכונות האופי החיוביות של ההורים להסתגלות ילדיהם לבית הספר. מחקרים רבים מעידים כי קשיים הוריים וקשיי תפקוד בסביבה המשפחתית מנבאים קשיי הסתגלות לכיתה א'.

blog- career.jpg

האם ניתן להקיש ממחקרה של ד"ר שושני על הכישורים הדרושים למעבר החד בין הגן לכיתה א' למעבר החד בין עולם ההתבגרות לעולם התעסוקה?

נראה שכן, אילו הם אותם כישורים עליהם צריך וניתן לעוד כדי להגיע למימוש עצמי להצלחה ולאושר. גם כישרון צריך טיפוח ואכן שמים לב ומאתרים אצל ילדים ובני נוער כישרונות אך הדרך הנדרשת כדי להצליח עוברת דרך טיפוח הכישורים והחזקות האישיות המלוות כל אחד מאיתנו כל חייו.

בניית הקריירה הינה דרך ארוכה בחיים המצריכה לבד מהאמונה בכישרון הטבעי והמולד, סיוע רחב של תכונות אישיות, כישורים וחזקות עליהם צריך לעבוד בכל עת כדי להגיע למישוש הכישרון הטבעי ולתחושת האושר. מעניין שמתינות כערך מוביל הינה חוזקה שנמצאה כתורמת ביותר להסתגלות למצבי מעבר וקושי.

כאשר אנו חושבים על מצליחנים כסטריאוטיפ כולל נדמה לנו כי כישרונם הוביל אותם אך אם נבחן לעומק את דרכם למעלה הפסגה, התמדתם בה לאורך שנים מול שביטי הצלחה נופלים, נגלה כי מאחורי הכישרון עומד אדם נחוש עם כישורי חיים וחזקות חותם מדהימות. לדוגמא ויליאמס רובין השחקן שנפטר זה עתה, הצטיין בכל סט צילומים בזכירת כל שמות אנשי הצוות ובסוף יום הצילומים, הודה לכל עובד החל מנערת המים ועד לבמאי בשמם הפרטי ובתודה אישית. זו דוגמא נפלאה לשימוש בחזקות או כישורי חיים נרכשים של אנושיות, התעלות וצדק בצד כישרון המשחק הקומי המדהים שלו.

פוסטים מומלצים
חדש בבלוג
תגיות
ארכיון
עקבו אחרי הבלוג
  • Facebook Basic Square
RSS Feed
bottom of page