top of page

ראיון עבודה - דרכים לסגירת פערים בקורות החיים

למעטים מאיתנו קורות חיים מושלמים. קורות חיים בעלי רצף תעסוקתי אחיד המוביל מנדבך לנדבך, במציאות. לרוב מבקשי העבודה קיימים פערים בקורות החיים הנובעים מכמה גורמים;

  • אי התאמה בין תחומי ההשכלה לתחום העיסוק המבוקש

  • "חורים בזמן" עקב תקופות אבטלה

  • עבודות ועיסוקים שאינם יוצרים רצף תעסוקתי בעל כיוון ברור

  • העדר תעודות מספקות או תארים נדרשים

  • אי סיום לימודים אקדמיים על פני זמן רב

  • העדר תקופת הכשרה מספקת

  • עבודות בתחומים שהמרואיין אינו יכול לפרטם בגלל סודיות עסקית או ביטחונית

  • העדר המלצות מעביד קודם בגלל סיום עבודה בקונפליקט

  • כישלונות ואי הצלחות במשך תקופות ממושכות

  • אי התאמה בין חלק מאפיוני המועמד לדרישות התפקיד

  • אי דיווח על בעיות בריאות מהותיות לעבודה

  • אי דיווח על רישום פלילי

Blue and yellow parrot

חמשת השגיאות הנפוצות לסגירת הפערים בקורות החיים

1. "הדבקת" תקופות זמן - הנטייה הראשונית אותה מצאתי אצל פונים שונים במהלך שנות עבודתי הינה להתעלם מהפערים ולנסות "להדביק" תקופות זמן זו לזו. פתרון זה יכול להצליח רק אם מדובר בחודשים ספורים, אך ככל שהזמן עולה הסיכוי שבבדיקה שטחית העניין ייחשף הינו רב. מספיקה בדיקה שטחית בביטוח לאומי, בקרן הפנסיה או בשיחה עם המעביד הקודם כדי לגלות שבשמונת החודשים האחרונים ישב המועמד בבית.

2. "עיגול ולא לטובה" - נטייה בסיסית של מועמדים היא "לעגל פינות". התואר האקדמי הנדרש על ידי המעביד לא הסתיים אבל המועמד מציג את עצמו ככזה, דרך ניסוח ייחודי,כמו; לימודים לקראת תואר...ולא בעל תואר.. . מועמד עשוי להציג לימודי תעודה כלימודי תואר (כפי שקרה לח"כ לשעבר אסתרינה טרטמן). המראיין קורא עשרות אם לא מאות קורות חיים ועינו מיומנת לתפוס את כל עיגולי הפינות או יותר נכון הצגה שקרית של העובדות. זימון לראיון עבודה לא יצא מזה.

יתר על- כן, אם מועמד מתקבל לעבודה על סמך קורות חיים שקריים הוא מועמד לפיטורים ללא כל הגנה. מעת לעת נערכות בדיקות מדגמיות בכל החברות ועניין התעודות וניסיון העבר נבדק שוב ושוב ע"י בודקים חיצוניים.

3. ניפוח עובדות והצגת מציאות כוזבת - בעיקר נטייה להציג את המועמד כמנהל וכמי שניהל אנשים בפועל העובד אולי ניהל תחום בו הוא עבד לבדו. מכבסת מילים מרשימות לא מחפה על העדר ניסיון ממשי אשר יתגלה בראיון אישי, במרכז הערכה בסימולציות או בתשאול המעסיק הקודם.

4. העלמת עובדות - נטייה לא לומר מה שלא התבקשת כגון: רישום פלילי, מצב בריאותי, כישלון עסקי ועוד. צנעת הפרט אפשרית כל עוד אין להסתרה קשר למשרה המוצעת, אך אם קיים קשר כזה, עדיף לפרטו מראש. לדוגמא; רישום פלילי שנעשה לגבר במהלך גירושיו על הרמת יד כלפי גרושתו, אך עבר ללא רבב בכל חייו. לא בטוח שיש צורך לפרט אודות הרישום הפלילי אלא אם כן מתנהל הליך משפטי עכשווי.

5. שקרים ומניפולציות - נטייה של אנשים לכתוב על עצמם עובדות חיים מפוברקות, תארים שנקנו בכסף, זיופי תעודות מתוך תיקווה שזה יעבור. לפעמים זה באמת עובר במיוחד אם מדובר בתחומי עיסוק בהם קיימים מחסור חריף בכ"א כמו; עובדי סיעוד, עובדי שמירה, טבחים, נהגים, סייעות, מטפלי קשישים ועוד.

אפשר להבין כי במציאות הישראלית בעיקר בתחומי האקדמיה לעיתים ישנה נוקשות בלתי סבירה בעת הצורך להשלמת לימודים עקב שינויים בתנאי החיים. בעיקר אני שומעת תלונות על קושי במעבר בין אוניברסיטאות וצורך מייאש להתחיל שוב מחדש כמעט את כל התואר. גם בשאר תחומי החיים המציאות הישראלית אינה מסבירת פנים לקשיים אישיים של לומדים. , קיים לחץ גובר מצד ההורים וסוכני התרבות ללמוד ולסיים תארים אקדמיים. פעמים רבות ממש ואצל לא מעט פונים לייעוץ תעסוקתי, עולות תחושות של ייאוש; "לא רואה את האור", "לא אלמד כעת עוד שנתיים.." של כעס, ותחושת של חוסר אונים.

סגירת הפער בין ערכי המוסר לשקרים שרוצה המועמד לבצע מדהימה אותי בכל פעם מחדש.. כיצד בונה לו בראש המועמד תסריט חלופי, מדוע זה לא נורא שהוא מזייף תעודת לימודים או הסמכה או מכתב המלצה; "...כי ממילא הוא מצוין והוא יודע יותר טוב מכול המרצים...מטרתם היא רק להכשיל ולעכב...וכולם אוהבים אותו ורוצים רק לעבוד איתו..."

חלק אף חותמים על העדר הרשעות פליליות ותיק בריאות תקין וטרגדיות גדולות מתרחשות אח"כ לנהג או מאבטח שסמכו על קורות חייו המפוברקים והוא גרם לאובדן או נזק לזולת, לעצמו ולמשפחתו.

במשרות בכירות קל לאתר שקרים וזיוף תעודות כפי שקרה לכל קוני הדוקטורטים מאוניברסיטת "לטביה" שהוכח כי שורה של חברי כנסת, מנהלים במערכות ציבוריות קנו את התואר בכסף. קל היום לאמת את מאגר הבוגרים של כל אוניברסיטה ואת מאגר מקבלי תעודות ההסמכה כמו רישומים פליליים ותקינות בריאותית. חתימה על מסמכי הצהרה כוזבים הינה עבירה פלילית.

מה ניתן לעשות?

חוק היושר וההגינות- לעולם, אבל לעולם, לא לשקר, לא לחתום על הצהרת בריאות כזבת, לקום וללכת אם צריך לחתום על ויתור סודיות רפואית למי שיש מחלה העשויה לפגוע בעבודה. לא להסתבך בפלילים הבעיות הנובעות מעבירה פלילית הן הרסניות. לא לזייף מסמכים, לא לשקר אודות כישורים או תחומי עבודה. אין חובה לומר את כל האמת ושוב בתנאי שהיא איננה קשורה לעיסוק עצמו. אם אדם נוטל כדורים והוא מאוזן נפשית ופיזית ועבודתו לא תמנע ממנו את הטיפול הנדרש, אין חובת וידוי.

מניסיוני, מראיינים מעריכים יושרה וגילוי לב בקשר לקשיים, או פרטים לא מושלמים בקורות החיים כיוון שממילא אין מועמד מושלם לשום תפקיד. יושר וכנות הם מצרך נדיר ומפתיע וכדאי להשתמש בו.

חוק הנרטיבים מרכזיים - אין לחשוש מפערים או סטיות או חסרים ברצף הזמן בקורות החיים של המועמד אם התקופה המדוברת אינה עולה על שנה קלנדרית. מצד אחד אין חובת וידוי על כל פסיק שנעשה ומאידך על פערי זמן גדולים משנה קשה לגשר ללא "עיגולי פינות". הצגה נכונה של הפערים עשויה להפוך את הפער ליתרון, כגון: לקחתי זמן לבדוק עוד אפשרויות עיסוק שנראו לי מתאימות, יכולתי להרשות לעצמי ולקחתי זמן פרטי לנוח ולטייל, שיניתי את דעתי כבר לקראת גמר לימודי התואר בספרות, בקשר לתואר, אך החלטתי לסיים את התואר..תיאורים אלה מציגים את המרואיין כאדם שלם, אדם חושב, אדם זהיר.

בעת ראיון העבודה עצמו, בו תשאלו בצורה מפורטת יותר על קורות חייכם, זכרו כי גם אתם שולטים בראיון העבודה ובמהלכו. כוונו את הראיון כך שנושא הרצף התעסוקתי החסר יעלה בצורה מחמיאה ולא מורידה, או אי ההתאמה בחלק מהנושאים יעלה כביטוי לחשיבה והרהור עצמי ולא כ"זיג זג" מקצועי . הכינו מראש מספר נרטיביים מרכזיים של סיפור חייכם הפרטי, נרטיביים מרכזיים של סיפור חייכם המקצועי, נרטיב השוזר בין השניים ובכל שאלה של המראיין הגיעו עימו לנרטיבים המרכזיים של סיפור חייכם. אם אינכם יודעים כיצד לבנות את הנרטיבים המדוברים בכם, וכיצד להציגם כראוי, היעזרו במאמן תעסוקתי.

ציות למציאות- אם חסרים לכם כישורים לתפקיד המוצע, אם התעודות אינן שלמות, אולי כדאי לגבש חשיבה מחודשת אודות מידת ההתאמה לתפקיד. אולי כדאי לבחון מחדש את עניין התארים או ההסמכות החסרות ופשוט להשלים אותם? מניסיוני אנשים שחיפשו עצות כיצד לקצר את הדרך מול פערים אמיתיים נחלו כישלון גם אם הצליחו להתקבל לעבודה. להתקבל לעבודה זו אינה המטרה.

המטרה היא להתמיד בעבודה ולהצליח בה.

להעדר כישורים, העדר הסמכות , העדר ניסיון הולם, יהיה מחיר גבוה.

הניסיון של מועמדים לנסות ולהתקבל בכל מקרה עשוי להותיר אותם מפוטרים תוך זמן קצר מהעבודה וזה יהיה עוד פרט קשה ,שיצטרכו לטפל בו בקורות החיים המעודכנים שלהם... אם סטודנט אינו מסוגל לסיים את כל הדרישות לתואר בכלכלה מינהל עסקים ומציג את עצמו כמי שנשארו לו רק הסמינריונים, כיצד יוכל לתפקד במחלקה אנאליטית של הבנק, אליה הוא שואף להתקבל כאשר הוא מתקשה להתמודד עם מושגי היסוד המצופים ממנו? כמה זמן ייקח לפטר מנהל זוטר במקום עבודה, המתקשה להכין דו"חות שיווק מתקדמים, כאשר אינו שולט כלל באקסל וזהו תנאי חובה נדרש ע"י המעסיק?

לפעמים, המשימה הקשה העומדת לפני בעבודה עם מבקשי עבודה שאינם מצליחים להגיע לראיונות עבודה, היא לא ל"סדר" נכון את קורות החיים שלהם מבחינה צורנית ותכנית, אלא לעבוד באמת ובתמים על הפערים ועל החסרים ולהבין שלחסרים ולפערים יש משמעות אחת והיא - תיקונם והשלמתם.

פוסטים מומלצים
חדש בבלוג
תגיות
ארכיון
עקבו אחרי הבלוג
  • Facebook Basic Square
RSS Feed
bottom of page